Fordele og udfordringer for webshops ved Facebook-annoncering

Det kan være tidskrævende at sætte sig ind i nye ting, og af samme årsag vil jeg gerne give dig et overblik over fordelene og udfordringerne som du møder, når du starter med at annoncere på Facebook og Instagram. Det vil hurtigt give dig en idé om, hvorvidt det kan svare sig for din webshop at give dig i kast med at annoncere på platformene.

Værdifuld brugerflade

Først og fremmest, så gør Facebook og Instagram sig generelt godt som annonceringskanaler på grund af, at der på platformene eksisterer rigtig mange aktive brugere.

Det understøtter Facebooks egen Q2 market snapshot af det danske marked fra 2018, da de rapporterer, at der er mere end 3.8 millioner brugere på Facebook hver eneste måned.

Derfor kan du – ved blot at annoncere på platformene – optimere din forretning. Du kan eksempelvis annoncere bredt, dvs. at du kan nå ud til rigtig mange mennesker og øge synlighed af og kendskab til din forretning.

Med sine mange brugere er Facebook en rigtig stærk kanal som du kan bruge til at skabe interesse og introducere (nye) produkter til dine markeder.

Facebook og Instagram betegnes som push-kanaler, fordi de er gode til at få budskaber ud til forbrugere, og Facebook har i de seneste år gjort meget ud af platformen for at give annoncører de bedste omstændigheder.

Et af de rigtig nyttige redskaber er deres værktøjer til remarketing, der er meget intelligent udtænkt.

Det er både i form af dynamisk retargeting og brugerdefinerede målgrupper, der kan bestå af website-besøgende eller allerede eksisterende lister fra dit CMS-system med kontaktoplysninger (e-mailadresser eller telefonnumre).

Du har et væld af muligheder for at målrette dine annoncer – meget præcist

På Facebook har du mulighed for at annoncere bredt som nævnt tidligere, men også at målrette din annoncering meget præcist.

Du kan annoncere til personer, der på den eller anden måde er mere tilbøjelig til at foretage de handlinger, som du har sat som målsætning for din annoncering.

Du kan målrette din annoncering ved at navigere forskellige tiltag i forbindelse med din målgruppe, og det er bestemt værd at bruge tid på at arbejde med dine målgrupper, da det kan give dig større afkast på din annoncering.

Facebook bekymrer sig om at levere godt indhold til brugerne, så så snart du er i stand til at levere indhold, der er relevant for din målgruppe og de derfor interagerer med det, belønner det sig på dine annoncekroner.

Download vores 5 taktikker som sikrer bedre ROAS som webshop på din Facebook og Instagram annoncering

Du lærer bl.a. om hvordan du udnytter højre kolonne til at skabe profit, opretter co-hort analyser som kan være med til at skære dine omkostninger i halv og meget mere.



Dynamisk retargeting (som du kender det fra Zalando m.fl.)

Du kender det højst sandsynligt; at du har været inde på Zalandos hjemmeside og set et eller flere produkter, hvorefter produktet ‘forfølger’ dig på Facebook og Instagram.

Dette skyldes dynamisk retargeting som handler om, at du målretter dig personer, der allerede har set dine produkter igen på Facebook og/eller Instagram

Facebook viser automatisk en annonce med de produkter, som du har kigget på. Relevansen er høj, hvilket påvirker konverteringsraten, der derfor kan blive rigtig høj med dynamisk retargeting.

Dynamisk retargeting er en effektiv og målrettet måde, hvorpå du kan drive brugere tilbage til dit website.

Dynamisk retargeting kræver installation af ens Facebook-pixel med minimum brugerhandlingerne ViewContent, AddToCart og Purchase events sat op – men også et produktkatalog før det fungerer.

Flere af vores kunder i PL & Partners, ser en ROAS (Return on Ad Spend) på op til 100 gange pengene igen. Det er også det, man kalder en lower funnel-aktivitet.

Derfor er dynamisk retargeting en nem måde, at øge chancen for et køb, da du viser dine annoncer til brugere, der allerede har vist interesse for et eller flere af dine produkter.

Du kan spore effekten af din annoncering

For at kunne køre retargeting er det dog helt essentielt, at du har sat sporing op. Uden sporing kan du ikke følge brugernes adfærd og køre retargeting.

Sporing sætter du op via Facebook-pixelen, og det er pixelen som muliggør sporing af:

  • Hvor mange besøgende du har haft på dit website
  • Hvor mange, der har foretaget brugerhandlingerne: ViewContent, AddToCart og Purchase, som vi nævnte i det foregående
  • Hvor meget omsætning hver enkelt annonce har skabt, hvilket gør at du kan øge din omsætning baseret på de annoncer, der har performet bedst – altså flytte budgetter rundt
Hvis du kunne tænke dig, at se om din Facebook-pixel fungerer korrekt, kan du teste det med værktøjet Facebook Pixel Helper, der er en chrome extension som viser om din pixel er aktiv og om dine events fungerer.

Så hvis du gerne vil have succes med din annoncering på Facebook og Instagram, så er en Facebook-pixel, en af de ting, som du bare skal have styr på – hurtigst muligt.

Senere i dette indlæg kommer vi ind på, hvad der er vigtigt at overveje i henhold til installationen af pixel.

Du kan vækste dit nyhedsbrev – nemt og hurtigt

Endnu en af fordelene ved at annoncere på Facebook og Instagram er, at du kan vækste dit nyhedsbrev nemt og hurtigt igennem lead ads.

Lead ads er en nem måde, at indsamle permissions, som du kan bruge til din e-mail-marketing. Facebook har gjort det let for brugerne, da annonceformatet automatisk indhenter navn og e-mail i formularen, og det tager derfor kun få sekunder at tilmelde sig.

Kunne du tænke dig at se, hvordan en lead annonce? Se én af vores egne i PL & Partners.

Som e-commerce er der stor værdi i at investere tid i marketingkanaler som e-mail-marketing, da kanalen kan være et kæmpe aktiv på sigt.

En stor og værdifuld e-mail-liste kan bidrage til, at du kan eksponere dine produkter og tilbud for kunder igen og igen, uden at det koster for meget.

Så snart du tager lead ads i brug i samspil med e-mail-marketing, er det en rigtig god idé at kigge på en integration mellem Facebook og din ESP (e-mail service provider).

Den mest populære integration er en sammenkobling med Zapier. Dette tredjepartsystem overfører automatisk e-mails fra Facebook til din ESP, og dermed sendes dine automatiske e-mail-serier til de nye personer, der har tilmeldt sig – helt uden din aktive involvering.

Udfordringer ved annoncering på Facebook og Instagram

Selvom der eksisterer mange muligheder for at skalere din e-commerce med annoncering på Facebook og Instagram, så findes der selvfølgelig også udfordringer.

Det giver dig det bedste fundament for at få succes med din annoncering på Facebook og Instagram at kende til både fordelene og udfordringerne ved samme.

Du skal være god på det kreative – ellers taber du

Facebook har ét mål for deres brugere: At vise dem relevant og spændende indhold, der holder dem på platformen længere tid.

Det er derfor i Facebooks interesse at sørge for, at virksomheder på Facebook og Instagram leverer så relevante (og spændende) annoncer som muligt til brugerne.

Hvis ens annoncer skiller sig ud fra konkurrenternes (dsv. flere personer interagerer positivt med dem) opnår du lavere priser på dine annoncer på Facebook og Instagram.

Sagt simpelt: Godt indhold bliver belønnet af Facebook og mindre godt indhold bliver straffet.

Positive interaktioner er handlinger udført af personer, der ser dine annoncer anses for at være gode. Her taler man primært om handlinger, som at brugeren klikker, liker, kommenterer eller deler.

Negative interaktioner er tværtimod de brugerhandlinger, som anses for at være meget dårlige for virksomheder. Dette tæller både at brugeren skjuler eller rapporterer annoncen.

Det er endnu uvist hvor mange positive interaktioner der går på en negativ, men Facebook har tidligere meldt ud at der går helt op mod 1.000 positive til 1 negativ. Dette reflekteres hurtigt i ens relevance score (og dermed ens CPM-priser).

En tommelfingerregel er, at videomateriale som udgangspunkt er bedre stillet end statisk materiale. Vælg derfor så vidt muligt at bruge video, hvis du har ressourcerne til det.

Din pixel skal være installeret korrekt, hvis du vil have noget ud af din annonce

Som nævnt tidligere, så er der en masse fordele ved at bruge en Facebook pixel. Det er nemlig ud fra pixelen, at du kan se, om dine annoncer performer godt, du kan lave retargeting og meget mere.

Udfordringen ved at bruge Facebook-pixelen med tilhørende events er, at den skal installeres korrekt i koden på ens website. Dette kræver typisk en udvikler, da det er de færreste som kan gøre det korrekt uden indgående erfaring med dette.

Samtidig kan det være en god ide, at oprette et produktkatalog, da dette vil være et krav ifbm. dynamisk retargeting som én af de bedste måder at annoncere på som e-commerce.

Et produktkatalog indeholder oplysninger om alle dine vare som indgår i din annoncering på Facebook og Instagram.

Vores anbefaling vil være at få en kompetent udvikler til at løse denne opgave, da det er penge som er rigtig godt givet ud og betaler sig tilbage mange gange over tid.