Bliv kontaktet

Blog

5 min læsning

6. oktober 2021

Bør Pinterest være din næste marketingkanal?

Facebook. Instagram. LinkedIn. Snapchat. TikTok. Pinterest. 

Kanalerne er mange – hver med sine styrker og svagheder.
At sprede sine frø på mange kanaler kan være rigtig fornuftigt. Men du kan også have for mange kanaler. Nogle kanaler kan endda være bad business.
At prioritere en ny kanal kan betyde, at du skal allokere tid, ressourcer og budgetter fra en kanal til en anden. Men hvornår er Pinterest den rigtige kanal for dig?

I dette blogindlæg hjælper vi dig med at opklare netop det spørgsmål.

Skrevet af Kristian Larsen

Hvad er Pinterest?

Pinterest er et inspirationsunivers, hvor brugeren, Pinneren, kan gå på opdagelse. Det er med andre ord en Visual Discovery Engine: Det er som at slå op i et magasin med et uendeligt antal sider med inspiration i.

For at klare dig godt på Pinterest skal du inspirere Pinners på platformen.

Flere Pinners. Flere muligheder. Flere købsintentioner.

Der er mange Pinners på Pinterest. Og der er flere i Danmark, end du tror.

Kvinderne udgør en stor målgruppe på kanalen: Faktisk hele 69,5 procent eller over 2 ud af 3.

Hvad siger brugernes søgeadfærd?

Lad os tage udgangspunkt i noget statistik. For skal du have succes på Pinterest, er det vigtigt at lave indhold, der passer til brugernes søgninger.

Brug generiske søgeord. Det er nøglen til succes på Pinterest. I hvert fald når vi taler om, hvordan brugerne skal finde frem til dit indhold på Pinterest.

Brugerne leder kun efter brands i 3 procent af søgningerne. Resten af tiden søger de som regel efter inspiration til deres næste køb.

Dine tekster på Pinterest skal altså være simple. Ordene skal være generiske. Og teksterne skal bestå af ord, som din målgruppe kunne finde på at søge på. Er du allerede god til SEO på Google? Så har du en fordel på Pinterest.

Købsintentioner er der rigeligt af på Pinterest. Faktisk kommer 55 procent til Pinterest med købsintentioner (2018).

Sammenlignet med Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn og Snapchat har Pinterest altså en kæmpe fordel: 55% af brugerne har købeintentioner, når de kommer ind på Pinterest. Det er over fire gange så høje købeintentioner som den kanal, hvor brugerne har næstflest købeintentioner, nemlig Facebook (og Instagram).
Det giver Pinterest en unik value proposition. Det bør du udnytte.

Flere købsintentioner fra start hos brugerne betyder selvfølgelig ikke, at du bare skal lægge alle dine ressourcer og annoncekroner på Pinterest. Du skal sprede dine frø. En god marketingstrategi har typisk forskellige kanaler til forskellige formål.

Hvor placerer vi Pinterest i vores funnel?

Når vi taler funnel (og købsrejsen), placerer Pinterest sig typisk i upper funnel. Pinneren er på opdagelse, discovery, og på udkig efter inspiration til sit næste køb.

Dette adskiller sig især fra Pinterests nærmeste konkurrent, Google. På Google er vi ofte allerede nede i Awareness- eller Consider-stadiet i vores funnel.

Pinterest har en kæmpe fordel. Ved at fange brugeren i Discovery- og Inspiration-fasen, kan du ind i mellem springe hele Awareness- og Consider-delen over. Du placerer dit brand som Pinnerens første valg.

Pinneren ser dit produkt og kan se sig selv i det: Produktet passer til Pinnerens livsøjeblik, rum eller Pinnerens eget udtryk eller stil. Pinneren kommer aldrig ind på Google. For Pinneren ved allerede, at Pinneren vil have dit brand. Du er nu det foretrukne brand før alle dine konkurrenter.

Er dit brand B2B eller B2C? Det er mindre vigtigt. Begge typer virksomheder kan opnå gode resultater på Pinterest.

Hvad er din virksomheds produkt?

Har du et eller flere produkter indenfor følgende kategorier?

• Gør det selv (DIY – Do It Yourself)
• Hjemmerenovering
• Hus og have produkter eller services
• Mode
• Underholdning
• Mad, drikke og bagning
• Skønhedsprodukter
• Udendørs idéer (outdoor life)
• Rejser
• Design
• Fest og særlige begivenheder (fødselsdag, bryllup m.fl.)

Så er du heldig.

For ovenstående produktkategorier har nemlig særligt stor succes på Pinterest. Er dit produkt inden for en af de produktkategorier? Og er du ikke allerede på Pinterest? Så bør Pinterest uden tvivl være din næste marketingkanal.

Er dit produkt ikke en af ovenstående kategorier? Det gør heller ikke noget. Vi har flere kunder og cases med stor succes på Pinterest. Det sker på trods af, at kundens produkt falder udenfor ovenstående kategorier.

Er dit produkt meget visuelt? Eller kan du gøre produktet visuelt? Så er der gode odds for succes på platformen.

Lave priser, høj performance

Det er billigt at opnå rigtig god performance på Pinterest. Rigtig billigt.

Bemærk! Følgende er meget vejledende (cirka) tal. Vi oplever i gennemsnit følgende priser på Pinterest annoncering i Danmark i 2020 og 2021:

CTR (Click Through Rate): 0,70%
CPC (Cost Per Click): 0,50 – 2 kroner
CPM (Cost per 1.000 impressions): 16 kr

Det her er meget lave priser sammenlignet med det, vi i 2021 i et meget groft gennemsnit (01/01/2021 – 30/05/2021) oplever på vores kunders Facebook annoncekonti:

CTR (Click Through Rate): 1,3-2,7 % (1,88%)
CPC (Cost Per Click): 1,61-3,34 kroner (2,53%)
CPM (Cost per 1.000 impressions): 30-65 kr (47,66 kroner)

Der er få annoncører og lille konkurrence på platformen. Priserne er lave. Performance er rigtig god. 
Pinterest er med andre ord det, Facebook var for 5 år siden:

Og du skal med på vognen og få platformen under huden nu, før det er for sent.

Du kan endda nemt finde ud af og teste, om Pinterest er noget for dig – selv med små budgetter. Vi har kunder med budgetter fra DKK 10.000 om måneden, som oplever gode resultater på Pinterest.

Har du et produkt, der er særligt relevant omkring en højtid eller et øjeblik?

Pinterest har, ligesom på alle de andre kanaler, mange tidspunkter og højtider på året, hvor performance i gennemsnit er højere end normalt. Nytår, fastelavn, påske, mors- og fars dag, Skt. Hans og julen er alle mærkedage og højtider, som Pinners søger meget efter – også i Danmark. Se her:

Hvis dit produkt performer eller egner sig bedre omkring en bestemt højtid, et bestemt øjeblik eller en bestemt dag på året, har du helt sikkert gode muligheder på Pinterest. I sådan et tilfælde vil vi klart anbefale, at du overvejer Pinterest som din næste marketingkanal.

Opsummering

Så skal Pinterest være din næste marketing kanal?

Svaret bør være et rungende ja, hvis dit produkt:

  • henvender sig til kvinder
  • er indenfor kategorierne Do It Yourself,  hjemmerenovering, hus og have, mode, underholdning, mad, drikke og bagning, skønhedsprodukter, udendørsidéer, rejser, design, fest og særlige begivenheder (fødselsdag, bryllup m.fl.)
  • er særligt relevant omkring en højtid eller et øjeblik


Hvis kun enkelte af kriterierne er udfyldt, vil vi klart anbefale dig at teste det af. Vi har haft cases, der har performet helt usædvanligt godt. Det er på trods af, at produktet kun henvender sig til kvinder, men ikke opfylder nogen som helst andre kriterier.

Du bør også overveje Pinterest som din næste marketingkanal, selvom dit produkt eller din ydelse ikke falder ind under ovenstående kategorier. Ofte handler den gode performance på Pinterest om den gode idé til, hvordan dit produkt skal fremvises på kanalen.

Er du allerede aktiv med Google annoncering? Så vil du have nemt ved at forstå Pinterest og have succes med at teste kanalen af.
Har du allerede en del billed- eller videoindhold på dine andre kanaler? Så er det blot med at komme i gang. Selv med små justeringer af dit nuværende indhold, har du rig mulighed for at prøve kanalen af.

Se af at få inspireret de 459 millioner købsparate brugere på platformen. Ellers gør dine konkurrenter gør det.

Kilder: 

Pinterest Presents Webinar (2021)

GlobalWebIndex (DK), Q3 2019-Q2 2021

Pinterest internal searches data (Global), Q1 2020 through Q4 2020 (2020)

GFK, Global, Pinterest Path to Purchase study among weekly pinners who use Pinterest categories (2020)

Pinterest Global Analysis, Q4 2018 (2018)

Pinterest internal searches data, SE, August 2019 through July 2020 (2020)

Få vores marketing tips direkte i din indboks. Hver fredag.

Få de nyeste marketing insights ligesom 4.000 andre i Danmark

Kristian & Mads — Stiftere

Hos os er en snak aldrig uforpligtende,
selvom den er gratis

PL & Partners er et performance marketing-bureau. Vi er en samling af rådgivere, der hver dag går på arbejde for at skabe synlige resultater i fællesskab med vores kunder. Vi er bygget på ambitioner og viden.
Vi er drevet af mennesker, drevet af rådgivere, drevet af data og drevet af et fælles ønske om synlige resultater.

Derfor skal du vælge PL & Partners

I den seneste kundeundersøgelse bedømte vores kunder os 9,3 ud af 10

I over 7 år har vi haft en tæt relation til Facebook og er blandt de eneste Premium Partners i Norden

I 2021 håndterer vi over 270 millioner annoncekroner på sociale medier på vegne af vores kunder

Bliv kontaktet af PL