B2B – Salg og leadgenerering

 “Er markedsføring på Facebook ikke kun for B2C virksomheder? Bør vi ikke holde os til LinkedIn?” I vores optik er der ikke længere noget, der hedder B2B eller B2C. Vi arbejde med B2P. Business to People. Beslutningstagere er også på Facebook, og selvom de måske oftest besøger platformen uden for arbejdstiden, er de stadig modtagelig for budskaber om produkter eller services, der kan forbedre deres forretning.

Giv værdi. Skab troværdighed. Byg relationer

Vores erfaring fortæller os, at B2B virksomheder kan få lige så meget værdi ud af Facebook annoncering som B2C. Det handler blot om at forstå forskellene i købsadfærd og tilpasse budskaberne.

  • Antallet af potentielle kunder er typisk lavere for B2B end hos B2C virksomheder.
  • Til gengæld er den gennemsnitlige ordreværdi ofte langt højere og hver kunde har en længere levetid.
  • Produktet er for det meste meget mere komplekst, og flere personer skal involveres før en beslutning træffes.

Ovenstående betyder at marketingmixet er skruet anderledes sammen hos B2B og i modsætningen til B2C, vil Facebook sjældent være det konverterende touch point. Dog er platformen effektiv til at præge en beslutningstager og designe målrettede budskaber, der præsenterer en løsning på kundens udfordringer.

I B2B er den menneskelige kontakt vigtig for både det indledende salg og den vedvarende relation. Men Facebook annoncering kan være med til påvirke opfattelsen hos den potentielle kunde, der gør det lettere at lande salget og efterfølgende beholde kunden.

Når vi arbejder med B2B strategier, er målet at opbygge en stærk relation til den rigtige kundegruppe. Afhængig af om virksomheden allerede har en etableret social tilstedeværelse, er en typisk strategi ofte tredelt:

  • Giv værdi i form af informativt indhold og content, der er skræddersyet til de udfordringer, som jeres målgruppe står over.
  • Skab toværdighed ved at indbyde til dialog og undgå hyppige aggressive salgsbudskaber.
  • Fortsæt med at skab værdi for kunden selv efter et salg for at opbygge den relation, der gør, at de kommer igen.

B2B kunderejsen.

Beslutningsporcessen hos en B2B kunde er oftest længere end hos B2C, og rejsen dertil går gennem flere touch points.

Derfor er en dybdegående analyse af jeres CRM-data afgørende for, at vi forstår præcis, hvordan jeres kunder interagerer med jeres produkt, hvordan rejsen dertil ser ud, og hvilken adfærd kunden udviser både inden, under og efter køb.

Ved at forstå kunderejsen, kan vi målrette både budskaber og ditribution, så vi leder dem til intuitivt at gennemgå de touchpoint, vi ønsker og i sidste ende foretage en salgskonvertering.

Gennem vores dataanlyse kan vi:

  • Adskille en beslutningstager fra en medarbejder.
  • Generere leads af høj kvalitet til jeres salgsafdeling.
  • Påvirke prospektet, der allerede har været i dialog med jeres virksomhed til at advokere for jeres tilbud internt i organisationen.
  • Tage trykket fra jeres kundeservice ved at henvende os til eksisterende kunder med proaktiv vejledning.
  • Øge efterspørgsel hos slutbrugeren og derved gøre jer mere attraktiv hos forhandleren som jeres direkte kunde.

Casestory

Få fat på beslutningstageren

Læs casen

Vi har løst lignende opgaver for følgende kunder:

Er I aktivt til stede på Facebook?

Som B2B kan det være svært at se fordelene i at investere i social media marketing.
Vi byder gerne på kaffe og en snak om mulighederene for at optimere jeres digitale tilstedeværelse.

Kontakt os