Kundecase

Sådan skabte AK Nygart flere salg gennem dataforståelse og konverteringsoptimering

Sådan skabte AK Nygart flere salg gennem dataforståelse og konverteringsoptimering

Dirch Passer var kendt for at være sjov. Leonardo DiCaprio er kendt for at være en af verdens dygtigste skuespillere. AK Nygart er kendte for reklamerne med brysterne på busserne. Men de bør være kendte for meget mere.

Vi skulle hjælpe AK Nygart med at sælge og blive genkendt for meget mere end bryster. Og det skulle ske gennem de digitale kanaler.
Det skete heldigvis også.

Sådan skabte AK Nygart flere salg gennem dataforståelse og konverteringsoptimering

Sektor

Skønhed og kosmetik

Hjemmeside

Nygart.dk

Om AK Nygart

Udover at være en privatklinik og et privathospital har AK Nygart specialiseret sig i plastikkirurgi og andre kosmetiske behandlinger i over 20 år. AK Nygart er faktisk en af de første klinikker i Danmark, som tilbød permanent hårfjerning med laser-, filler- og kosmetiske botox-behandlinger. I dag tilbyder AK Nygart behandlinger i både København og Aarhus – alt fra brystkirurgi og plastikkirurgi til kosmetiske behandlinger og injektionsbehandlinger, som dækker over blandt andet filler- og botoxbehandlinger.

“Tidligere arbejdede vi mindre med data og mere på mavefornemmelsen om, hvilke annoncer der virkede. Med PL & Partners tester vi konkret på de budskaber og kreativer, som appellerer til vores kunder.
PL gør ikke bare det, jeg siger – de udfordrer mig på de rigtige tidspunkter og kommer med gode idéer til nye annoncer og nye budskaber.”

Sådan skabte AK Nygart flere salg gennem dataforståelse og konverteringsoptimering

Maria Teglkamp

Marketingansvarlig, AK Nygart

Sådan skabte AK Nygart flere salg gennem dataforståelse og konverteringsoptimering

“Show me the money!”

Karsprængninger, filler, botox, laser, akne-behandling, hudpleje, hårfjerning, brystforstørrelse, brystreduktion, skønhedsbehandlinger, kosmetiske behandlinger og injektionsbehandlinger.

Listen af emner, AK Nygart er dygtige til, er langt længere end ovenstående.

Der er mange om buddet og stor konkurrence indenfor plastikkirurgi og kosmetiske behandlinger. Så hvad gør AK Nygart anderledes?

De leverer en fænomenal service.

AK Nygart ved, at kunderne skal føle sig trygge. Og kunderne skal aldrig være i tvivl om, hvad der skal ske, og hvad de skal gøre.

Den gode service er nøglen. Og den skal komme til udtryk gennem AK Nygarts hjemmeside, deres klinikker og i deres app. Her skal alle dem, som skal gennemgå en operation og en behandling, tages i hånden fra start til slut.

Gør du det hele til UG? Så er du rigtig langt.

Ad spend

+44%

Gennemførte bookinger

+304%

Pris pr. gennemført booking

-64%

Fra god til bedre markedsføring

AK Nygart var allerede gode til branding og brand awareness. Og de havde allerede nogle i virksomheden, som var dygtige til at lave indhold.

Før vi kunne rette blikket mod ny strategi, nyt indhold og nye markeder, skulle teknikken være på plads. Og vi skulle skabe klarhed om, hvilke annoncer der skabte gode og dårlige resultater. Ellers reagerer vi på gætterier.

Vi skulle arbejde datadrevet og dermed træffe beslutninger gennem data. Og at arbejde datadrevet i beslutningerne omkring paid social? Det havde AK Nygart indtil nu ikke gjort sig så meget i.

Forståelsen for kunderejsen. Teknikken. Strukturen. Det hele skal være på plads for at kunne lykkes med at arbejde datadrevet.

Derfor startede vi med at gennemgå hele AK Nygarts setup: Fra annoncekonto hele vejen til, at kunderne booker på hjemmesiden.

Og her lappede vi de huller på vejen, som kunne få bussen til at køre bedre.

Dét at arbejde datadrevet …

Først og fremmest blev vi nødt til at forstå AK Nygarts kunderejse og gennemgå deres tracking-setup. Og vi startede på hjemmesiden.

Først fandt vi en fejl i opsætningen af AK Nygarts Facebook-pixel.
Opsætter du din Facebook Pixel forkert? Så kan det betyde, at dit data fra din hjemmeside ikke bliver skudt korrekt over til Meta.

I AK Nygarts tilfælde betød opsætningen, at der kom mindre data ind i Meta Business Manager. Og det betød, at Metas algoritme havde et mindre datagrundlag til at nå ud til de rigtige målgrupper gennem Facebook-annonceringen.

Lidt fingerfærdighed i backenden på hjemmesiden, et par klik i Facebook Business Manager og vupti: Facebook Pixlen havde langt bedre forudsætninger for at lykkes.

Øjnene på bolden: Nu flyttede vi fokus til hjemmesiden.

En simpel kunderejse på en kompleks hjemmeside

Kunderejsen var stadig svær at tracke, fordi rejsen fra interesse til køb var kompliceret på hjemmesiden.

AK Nygarts produkt- og landingssider havde ofte meget tekst. Og USP’erne (Unique Selling Points), testimonials og Call-to-action-knapperne var gemt langt væk på siden.

Testimonials og at tydeliggøre den information, der er vigtigst for kunderne, var alfa-omega.

1-2-3, vis de vigtigste budskaber først, og så begyndte der at ske noget. For gennem bedre landingssider blev bookingen lettere for kunderne.

Da der blev bestilt tid til et nyt bookingsystem

AK Nygarts booking-system tillod ikke at spore kunderejsen. 

Store dele af kunderejsen på hjemmesiden foregik nemlig i en lægeportal på en ekstern landingsside. Et eksternt sted, hvor vi ikke kan spore kunderejsen.

Når du flytter din trafik over på en ekstern landingsside, skyder din Facebook Pixel som udgangspunkt ikke data om din kundes adfærd tilbage til Facebook. Det medfører også længere load-tid og flere klik for din kunde.

For mange barrierer for din kunde forringer chancen for en konvertering.
Færre konverteringer rimer på færre salg.

Bookingsystemet boede på en ekstern hjemmeside – udenfor AK Nygarts egen hjemmeside. Det skabte to store barrierer for AK Nygarts kunder:

1) Rækkefølgen i booking-flowet skabte barrierer
Du skulle blandt andet logge ind med NemID, før du overhovedet kunne se, hvornår klinikken havde ledige tider.
Lad dine kunder se de rigtige informationer i den rigtige rækkefølge – det er alfa-omega for, om dine kunder falder fra i købsprocessen.

2) Facebook-pixlen gik glip af en masse vigtig data om købsrejsen.
Pixlen gik glip af data, som kunne bruges til at optimere AK Nygarts målretning på Facebook og Instagram.

Det var derfor tydeligt for både os og AK Nygart:

Bookingsystemet og landingssiderne skulle have en overhaling.

Og AK Nygart havde heldigvis selv bestilt tid til at lægge AK Nygarts gamle bookingsystem i graven.

Nu skulle det nye bookingsystem bo på AK Nygarts egen hjemmeside.

Konvertér. Optimér: Det nye bookingsystem

1) Vælg behandling, tid og sted
2) Udfyld dine kontaktoplysninger
3) Tryk Bekræft booking.

Hvor svært kan det være?
Det nye bookingsystem var flot, funktionelt og forenklet.

Nu føltes vejen fra tanke til booking let og overskuelig for kunderne.

Og nu foretog vi ikke kun ændringer i annonceringen baseret på følelser og fornemmelser: Vi fik meget mere data om slutningen på kunderejsen direkte ind i Meta.

Og det nye bookingsystem?
Det havde en enorm effekt resultaterne på Facebook-annonceringen og på konverteringsraten.

Sammenligner vi tallene fra Q4 2021 med tallene fra Q1 2022 (hvor bookingsystemet udkom), steg antallet af færdiggjorde bookinger gennem Meta-annoncering med hele 303,85%.
Og prisen for at få en booking gennem Meta-annonceringen? Prisen blev hele 64,29% billigere.

Og optimeringen på landingssiderne? Det gav også pote.

Andelen af mennesker, der kom fra Facebook-annonceringen og gik fra landingsside til at fuldende en booking, steg med 26% på tværs af alle landingssider og behandlinger.
Teknikken spillede langt bedre. Hvad så nu?

Splittest. Indhold. Kreativt.

  • Trustpilot-testimonials i kreativer
  • Brug data til at skabe nyt indhold
  • Splittest indhold og kanaler
  • Arbejd mere med målgrupperne
  • Strukturér alle vores læringer om dét indhold, vi tester.

Det er blot nogle af de ting, vi og AK Nygart arbejder langt mere med i dag.

Nu handler vi på data og ikke kun på mavefornemmelser.
Det er også nemmere at være kreativ, når du har konkret data, der bakker dine idéer op.

I dag er AK Nygart ved at blive kendt for meget mere end brysterne på bussen: 
For de vil gerne være markedsleder indenfor mange andre kosmetiske behandlinger og operationer.

AK Nygart gør det heldigvis nemmere for os:  For de leverer et godt produkt.

Vi hjælper dem med at fortælle de rigtige budskaber til de rigtige mennesker, pingponger idéer med dem og deler vores viden.

Nu har AK Nygart en bedre maskine til at skalere deres markedsføring.

Og på baggrund af vores gode samarbejde med det danske AK Nygart-team?
Så har det danske marketingteam anbefalet os til AK Nygarts søsterklinik i Sverige, Akademikliniken.

Den svenske klinik har over 30 år bagen og er en af de største og ældste kosmetiske klinikker i Norden.

Vi klager ikke, når et godt samarbejde er gensidigt – og vi er enormt stolte af, at et godt samarbejde i dag har medført endnu et godt samarbejde på tværs af landegrænser.

Hos os er en snak aldrig uforpligtende,
selvom den er gratis

PL & Partners er et digital marketing-bureau. Vi er en samling af rådgivere, der hver dag går på arbejde for at skabe synlige resultater i fællesskab med vores kunder. Vi er bygget på ambitioner og viden.
Vi er drevet af mennesker, drevet af rådgivere, drevet af data og drevet af et fælles ønske om synlige resultater.

Derfor skal du vælge PL & Partners

I den seneste kundeundersøgelse bedømte vores kunder os 9,3 ud af 10

Vi har håndteret over 1 milliard annoncekroner på sociale medier på vegne af vores kunder

I over 7 år har vi været fast oplægsholder til internationale events hos Facebook HQ i Dublin.

Bliv kontaktet af PL & Partners