Kundecase

Nordisk Film Biografer

Hvordan hjælper man Danmarks største biografkæde med at udnytte den rigtige data og indfri deres digitale potentiale på Facebook og Instagram?

Samarbejdet med Nordisk Film Biografer startede tilbage i marts 2018, hvor målsætningen var at maksimere værdien af annoncering på Facebook og Instagram for god ROI og markedsandele.

Ca. et år efter samarbejdets start, er Nordisk Film Biografers digitale forretning vækstet markant i omsætning, billetsalg og annonceforbrug.

PL & Partners er et rigtig kompetent bureau til at varetage annoncering på Facebook og Instagram.

Cecilie Hornung Jensen

Social Media & Content Manager
Nordisk Film Biografer

Nordisk Film Biografer er Danmarks største biografkæde med 22 biografer fordelt rundt omkring i hele landet. Biografkæden tilbyder filmoplevelser med brug af den nyeste teknologi og er investeret i at skabe ekstraordinære filmoplevelser for kunder.

Hos Nordisk Film Biografer eksisterede et uforløst potentiale i at benytte data fra kundeklubben, BIOPLUS, korrekt og optimalt i annonceopsætningen på Facebook og Instagram. På den måde var vi i stand til at arbejde i dybden med annonceringen og øge ROI og volumen.

Samlet udvikling i index

278

Ad spend

452

Omsætning

422

Billetsalg

Målsætning med Facebook som kanal til at øge billetsalg og vinde markedsandele

Det handlede om at bygge en annonceopsætning, der annoncerede enkelte film men samtidig øgede opmærksomheden omkring brandet.

Målsætningen var at skabe mere dybde i annonceringen ved brug af data fra biografkædens kundeklub. På denne måde kunne Nordisk Film Biografer annoncere langt mere effektivt og skabe volumen gennem billetsalg og vinde markedsandele.

Resultaterne

En af de helt store udfordringer for Nordisk Film Biografer var, at en stor procentdel reserverer frem for at købe billetter. Vi fokuserede derfor på at optimere til køb, da dette alene kunne gøre en forskel for omsætningen direkte.

Hvad gjorde vi for at opnå målsætningen?

For at nå Nordisk Film Biografers målsætning, arbejdede vi med tre fokusområder:

  • Hver fim er sin egen annonceopsætning (kampagneorienteret annoncering)
  • Korrekt og optimal udnyttelse af data (sporing og remarketing)
  • Skalering af annoncering (gensalg og mersalg)

Første fokusområde

Kampagneorienteret annoncering

For at opnå maksimalt afkast på annonceringen omkring hver enkelt film,  behandlede vi den som sin egen kampagne. Dvs., vi byggede annonceringen op omkring den givne film, hvor hver film fik egne målgrupper og remarketing-flow.

Fordelen ved kampagneorienteret annoncering er, at det giver mulighed for at arbejde i dybden med alle stadier af kunderejsen relativ til den enkelte film og målrette annonceringen. Det bidrager til øget relevans på annoncerne, og især remarketing-flowet omkring hver film øgede konverteringsraten på billetsalget markant.

Den kampagneorienterede annoncering kom ikke kun den enkelte film til gavn, men hele Nordisk Films annonceopsætning. Det skyldes, at der løbende blev indsamlet indsigter og læringer, som kunne bruges på et overordnet niveau ift. den aktive annonceopsætning.

Andet fokusområde

Sporing og remarketing

Det andet fokusområde handlede om at benytte data til sporing, så vi herved kunne samle op på personer, der besøgte billethjemmesiden men ikke købte – dvs. remarketing.

Det betød, at vi tilføjede justeringer til annonceopsætningen, såsom at mappe flere delkonverteringer inden slutkonverteringen. Disse justeringer bidrog med endnu bedre indsigt i kunderejsen, og det blev muligt at øge afkastet på annonceringen og sænke prisen per handling.

Derudover bidrog remarketing-flowet i den kampagneorientrede annoncering med muligheden for at følge op på alle, der havde vist interesse for en pågældende film. Og det løftede performance hurtigt og markant pga. øget relevans og frekvens på annoncerne.

Justeringerne betød, at Nordisk Films annonceopsætning nu udelukkende fokuserede på elementer, der skabte god ROI og på denne måde imødekom den overordnede målsætning om volumen.

Tredje fokusområde

Gensalg og mersalg

Det tredje fokusområde handlede om, hvordan betalt annoncering på Facebook og Instagram øgede volumen hos Nordisk Film Biografer.

Når man skalerer annonceringen gør man det som regel ved at øge budgettet. Men faren ved blot at øge budgettet er, at man ikke formår at udnytte sit budget effektivt. Vi fokuserede derfor på at øge budgettet ved at benytte nye målgrupper og budskaber. På denne måde sørgede vi for at skalere forretningen uden at gå på kompromis med effektiviteten af budgettet.

Helt konkret benyttede vi remarketinglister på personer, der tidligere havde set en given film eller deltaget i et event. Det bidrog til gensalg, men med kopi-målgrupper på disse remarketing-lister øgede vi Nordisk Film Biografers volumen, fordi kundebasen blev udvidet.

Et andet element som vi arbejde med for at øge volumen var content. Det gjorde vi ved at teste content på placeringer og målgrupper, hvilket gav indblik i de former for content, der virkede til forskellige placeringer og målgrupper.

Teamet

Client Manager

Jonas Busekist

Paid Social Specialist

Mark Thom

Lad os tage en snak

Hvad end I har brug for en second opinion på jeres nuværende annonce set-up, ser social som en ny salgskanal eller skal udarbejde en go-to market strategi, har vi kompetencerne til at hjælpe.