Hvad gjorde vi for at opnå målsætningen?
Det første, vi gjorde, var at teste på en specifik kampagne. Baseret på data fra den første kampagne, gjorde vi strategiske overvejelser ift., hvordan Illums Bolighus kunne opnå en stærk digital tilstedeværelse og øge omsætningen med betalt annoncering.
Fordi Illums Bolighus er så stærkt et brand og opererer inden for livsstilsegmentet, handlede det om at få genaktiveret kunder og drive dem tilbage til webshoppen. Det betød, at vi havde øje for at få krog i allerede eksisterende kunder. Til det, havde vi tre områder, som vi fokuserede på:
- Cross-channel-kampagner
- Opfølgning
- Retention
Cross-channel-kampagner
Det første fokusområde handlede om at bygge annonceringen op omkring enkelte kampagner. Det inkluderede både bred annoncering og remarketing.
Helt konkret betød det, at at hver kampagne fik sin egen funnel-opsætning. Samtidig blev annonceringen koblet til bolighusets resterende marketing-aktiviteter. Dvs. e-mail marketing, Google Ads, organiske opslag på Facebook og Instagram og promovering på hjemmesiden.
På denne måde blev den betalte annoncering en del af en den holistiske marketingindsats, hvor Facebook og Instagram bidrog til at vække interesse og øge trafikken til Illums Bolighus’ webshop.
Denne form for opsætning resulterede i, at Illums Bolighus opnåede mere succes med deres kampagner, og Facebook og Instagram fungerede som omsætningsbærende kanaler.
Opfølgning
Illums Bolighus’ kunderejse er lang, og opfølgning var derfor et vigtigt element i den overordnede annonceopsætning. Med et stærkt remarketing-flow blev det muligt at genaktivere kunder og få dem til at købe igen.
En fordel ved dette fokusområde er, at målgruppen af eksisterende kunder er bekendt med brand og produkter, hvorfor de er mere responsive overfor nye kampagner. Det betyder, at afkastet på annonceringen øges.
Ved at købe investerer kunderne i universet, som Illums Bolighus skaber. At følge op på kunder med et stærkt remarketing-flow var derfor enormt effektivt, og et vigtigt element af den betalte annoncering for Illums Bolighus.
Retention
Illums Bolighus har en høj gennemsnitlig ordre per kunde, hvorfor det er vigtigt for bolighuset at værne om deres kunder. Retention var derfor endnu et vigtigt fokusområde for Illums Bolighus’ indsats med betalt annoncering.
Retention sker igennem Illums Bolighus’ kundeklub, hvor tillid og loyalitet opbygges til brandet, hvilket har en positiv indvirkning på gensalg og mersalg.
Ved at fokusere på retention, bliver det muligt at genaktivere kunder i det stærke remarketing-flow enormt effektivt, fordi der arbejdes på at skabe tillid og loyalitet til bolighusets brand.