Kundecase

Illums Bolighus

Hvordan tager du et af Danmarks mest ikoniske designhuse, som rummer en masse historie og følelser, og igangsætter en digital transformation på Facebook og Instagram?

Samarbejdet med Illums Bolighus begyndte i oktober 2017, hvor vi byggede en stærk annonceopsætning med målsætningen om at drive trafik til bolighusets webshop. Med annoncering på Facebook og Instagram er Illums Bolighus’ omsætning øget med et tocifret millionbeløb siden samarbejdets start.

Den helt entydige opfattelse jeg har af PL & Partners er professionalisme, fordi jeg har ikke oplevet andet.

Sofie Molls

Marketingchef
Illums Bolighus

Siden 1925 har brandet Illums Bolighus været et ikon inden for dansk design, og bolighuset er et univers af inspiration og væld af oplevelser. Med butikker i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland har det danske bolighus skabt et helt unikt brand, der er repræsentativ for nordisk design med kundebase i hele Norden.

For at indfri potentialet med annoncering på Facebook og Instagram, handlede det om at finde og optimere de muligheder, der lå i at udvikle Illums Bolighus på digitale kanaler. Der eksisterede et stort potentiale for skalering af den digitale forretning, hvilket har betydet følgende resultater i perioden oktober 2017 til december 2018:

  • +22% mere trafik til webshop
  • +40% flere transaktioner på webshop
  • 37% af samlede ordre har haft touchpoint med betalt annoncering
  • 37% af omsætningen har haft touchpoint med betalt annoncering

Samlet udvikling i index fra Q4 2017 til Q4 2018

259

Transaktioner

220

Ad spend

Målsætning med Facebook og Instagram som omsætningsbærende kanaler

Da samarbejdet med Illums Bolighus indledtes, var målsætningen at udvikle deres digitale forretning ved at drive trafik til webshoppen med annoncering på Facebook og Instagram. Det handlede om at gøre  kanalerne omsætningsbærende for bolighusets webshop.

Med denne målsætning for øje kunne Illums Bolighus blive konkurrencedygtigt på et marked, der er præget af digital transformation og stor konkurrence. Udfordringen lå i at få Illums Bolighus med på den digitale bølge uden at gå på kompromis med brandets eksklusive position.

Resultaterne

Hvad gjorde vi for at opnå målsætningen?

Det første, vi gjorde, var at teste på en specifik kampagne. Baseret på data fra den første kampagne, gjorde vi strategiske overvejelser ift., hvordan Illums Bolighus kunne opnå en stærk digital tilstedeværelse og øge omsætningen med betalt annoncering.

Fordi Illums Bolighus er så stærkt et brand og opererer inden for livsstilsegmentet, handlede det om at få genaktiveret kunder og drive dem tilbage til webshoppen. Det betød, at vi havde øje for at få krog i allerede eksisterende kunder. Til det, havde vi tre områder, som vi fokuserede på:

  • Cross-channel-kampagner
  • Opfølgning
  • Retention

Første fokusområde

Cross-channel-kampagner

Det første fokusområde handlede om at bygge annonceringen op omkring enkelte kampagner. Det inkluderede både bred annoncering og remarketing.

Helt konkret betød det, at at hver kampagne fik sin egen funnel-opsætning. Samtidig blev annonceringen koblet til bolighusets resterende marketing-aktiviteter. Dvs. e-mail marketing, Google Ads, organiske opslag på Facebook og Instagram og promovering på hjemmesiden.

På denne måde blev den betalte annoncering en del af en den holistiske marketingindsats, hvor Facebook og Instagram bidrog til at vække interesse og øge trafikken til Illums Bolighus’ webshop.

Denne form for opsætning resulterede i, at Illums Bolighus opnåede mere succes med deres kampagner, og  Facebook og Instagram fungerede som omsætningsbærende kanaler.

Andet fokusområde

Opfølgning

Illums Bolighus’ kunderejse er lang, og opfølgning var derfor et vigtigt element i den overordnede annonceopsætning. Med et stærkt remarketing-flow blev det muligt at genaktivere kunder og få dem til at købe igen.

En fordel ved dette fokusområde er, at målgruppen af eksisterende kunder er bekendt med brand og produkter, hvorfor de er mere responsive overfor nye kampagner. Det betyder, at afkastet på annonceringen øges.

Ved at købe investerer kunderne i universet, som Illums Bolighus skaber. At følge op på kunder med et stærkt remarketing-flow var derfor enormt effektivt, og et vigtigt element af den betalte annoncering for Illums Bolighus.

Tredje fokusområde

Retention

Illums Bolighus har en høj gennemsnitlig ordre per kunde, hvorfor det er vigtigt for bolighuset at værne om deres kunder. Retention var derfor endnu et vigtigt fokusområde for Illums Bolighus’ indsats med betalt annoncering.

Retention sker igennem Illums Bolighus’ kundeklub, hvor tillid og loyalitet opbygges til brandet, hvilket har en positiv indvirkning på gensalg og mersalg.

Ved at fokusere på retention, bliver det muligt at genaktivere kunder i det stærke remarketing-flow enormt effektivt, fordi der arbejdes på at skabe tillid og loyalitet til bolighusets brand.

Når man arbejder med at genaktivere kunder for at få dem til at købe igen, er det vigtigt at undgå ad fatique og audience fatique. Når målgrupperne bliver overeksponeret og stopper med at reagere på annoncerne forekommer ad fatique og audience fatique. En vigtigt forudsætning er derfor, at der løbende udfordres og optimeres på den aktive annonceopsætning ved at teste på forskellige annoncevarianter og målgrupper.

Teamet

Chief Product Officer

Nikolai Skouv Pedersen

Paid Social Specialist

Pil Christensen

CEO & Partner

Mads Paaskesen

Lad os tage en snak

Hvad end I har brug for en second opinion på jeres nuværende annonce set-up, ser social som en ny salgskanal eller skal udarbejde en go-to market strategi, har vi kompetencerne til at hjælpe.