Kom godt igang med Facebook Dynamic Product Ads

Facebook Dynamic Product Ads er en af de funktioner, der skaber de bedste resultater for e-commerces. Dette skyldes, at funktionen gør det muligt at vise annoncer med produkter, som den givne bruger har vist interesse for, og det sikrer høj relevans i din annoncering.

Relevansen på Dynamic Product Ads er meget høj, fordi målgruppen kun ser annoncer, som de har vist interesse for. Med disse annoncer undgår du derfor at ‘irritere’ folk med din annoncering.

Du kan bruge Dynamic Product Ads på to måder:

(1) Du kan målrette annoncer til de personer, der har set produkter eller tilføjet til kurv, eller
(2) du kan målrette produkter til målgrupper, hvor Facebook-algoritmen afgør, hvilke produkter der vises.

Hvordan kommer jeg igang med at bruge Dynamic Product Ads?

Før du kan vise annoncer, der passer til brugernes adfærd kræver det, at du først opretter og opsætter et produktkatalog og en Facebook-pixel.

Hvad er et produktfeed og produktkatalog?

Et produktfeed er et udtræk, der indeholder alle dine produkter med tilhørende informationer (navn, beskrivelse, pris, links mv.), og et produktkatalog er Facebooks måde at samle ét eller flere produktfeeds til samme virksomhed.

Der kan være nogle tekniske begrænsinger ift. antallet af produkter som man kan have i ét produktfeed, og produktkataloget er derfor Facebooks måde at sammenkoble flere feeds.

Det er fra produktkataloget, at Facebook automatisk henter produktinformationer og bruger dem til at skabe de dynamiske annoncer.

Facebook-pixelen sørger for at, du kan spore brugernes adfærd og skal som et minimum være sat op til pixel-hændelserne ViewContent, AddToCart og Purchase.

Det er enormt vigtigt, at både produktkatalog og Facebook-pixel er sat korrekt op, når du laver Dynamic Product Ads. Vi anbefaler derfor, at du tager fat i en udvikler, der kan installere Facebook-pixelen ud fra Facebooks retningslinjer, som du finder her.

Hvad er en Facebook-pixel?

Facebook-pixelen er et stykke kode som skal implementeres på din hjemmeside, og den bruges til at samle data omkring brugeradfærd på dit website. På denne måde kan du med pixel-data målrette dine annoncer til personer, der har vist interesse ved at besøge din hjemmeside. Udover at bruge ens Facebook-pixel til at lave disse annoncer, så kan du spore salg og andre handlinger, som brugerne foretager sig på dit website.

Sådan opretter du dynamiske annoncer step-by-step

Vi har opdelt det at oprette dynamiske annoncer i 3 steps, som vi tager dig igennem herunder. Step 1 handler om, at du opretter en kampagne, step 2 handler om målgruppe, placering og levering, og step 3 handler om, hvordan du opretter selve annoncen.

Step 1: Opret kampagne

Første skridt er at oprette en kampagne og her vælger du “Salg fra katalog” som kampagnemålsætning. Ved at gøre dette, aktiverer du dit produktkatalog. Du kan se, hvordan oprettelsen af en kampagne vil se ud her på billedet:

Step 2: Opret annoncesæt

Næste skridt er at oprette annoncesæt.

Som nævnt tidligere i dette blogindlæg er der 2 måder at bruge Dynamic Product Ads på. Du kan bruge funktionen til at få besøgende, der ikke gennemførte deres køb i første omgang tilbage i forretningen. I dette tilfælde vælger du “Brug eksisterende kampagne” som anvist herunder på billedet.

Det er også i step 2, at du vælger din målgruppe.

Hvis du vælger muligheden “Foretag retargeting af produkter til personer, der har besøgt dit website eller din app” annoncerer du til personer, der har foretaget en handling på din hjemmeside. Dvs., at du kører remarketing, fordi du viser dine dynamiske annoncer til folk som allerede kender til din virksomhed.

Du kan også vælge en målgruppe af nye personer (folk som ikke kender din virksomhed i forvejen) . I så fald vælger du muligheden “Vis relevante produkter til potentielle kunder, selvom de ikke har besøgt dit website eller din app”.

I step 2 vælger du også placering, dvs., hvor på Facebook din målgruppe skal se annoncerne.

Du kan vælge mellem automatiske placeringer eller manuelle placeringer.

Fordelen ved automatiske placeringer er, at du giver Facebook-algoritmen frie tøjler i den forstand, at den vil prøve alle placeringer af løbende og prioritere dit budget på de placeringer, hvor de billigeste konverteringer opnås.

Fordelen ved manuelle placeringer er du opnår bedre kontrol over kunderejsen og kan kontrollere budskabets format. Dvs. du får kontrol over, hvor og hvornår din annonce vises.

Et godt tip til, når du vælger placeringer er at overveje, hvad formålet med placeringen er.

Vi bruger f.eks ofte placeringen Right Column til at holde brand og produkter top of mind hos brugerne. Instagram Stories er til gengæld en placering, der fungerer rigtig godt til at skabe brand awareness, mens placeringen News Feed rigtig tit bruges, hvis man har konverteringer som målsætning.

Det handler om at tilpasse annoncen til den placering, der vælges. Eksempelvis ser vi bedre resultater, når videoerne er tilpasset Instagram Stories, ligesom resultaterne også er bedre, når man laver kortere tekst til Right Column, fordi der på denne placering ikke er meget plads til tekst.

Vi anbefaler dog at starte ud med automatiske placeringer, fordi det giver dig læringer, som du senere hen kan bruge til at optimere din annoncering med manuelle placeringer.

Step 2 handler også om levering af dine annoncer til din målgruppe. Som annoncør kan det være en svær disciplin at vælge den rette budoptimering.

Vores anbefaling til budoptimering er at vælge konverteringshændelser, hvor dine annoncer vises så mange gange som muligt til de personer, der er mest tilbøjelige til at konvertere.

Konverteringshændelser er oftest den optimale budoptimering, men den er også dyrere end f.eks. eksponeringer. Til gengæld opnår du som oftest mere på bundlinjen med konverteringshændelser.

Et godt tip: Hvis du ikke har nok historik (pixel-data), kan det give mening at vælge eksponeringer for at samle læringer. Dvs., hvis du f.eks. er en ny e-commerce, der ikke endnu ikke har noget pixel-data, så kan du starte ud med eksponeringer og senere hen optimere til konverteringshændelser. På denne måde annoncerer du langt mere effektivt ved brug af data.

Step 3: Opret annonce

I step 3 opretter du selve den dynamiske annonce, og her kan du vælge, om du vil vise din annonce med et enkelt produkt (vælg “Annonce med et billede”), flere produkter (vælg “Annonce med flere billeder i en karrusel”) eller en fuldskærmsoplevelse på mobile (vælg “Samling”).

For at indsætte de dynamiske tekster, skal du trykke på ‘plusset’ ved tekstboksen, hvor du får en drop-down-menu af muligheder. Disse muligheder fungerer som koder som fortæller, hvilke elementer Facebook skal trække fra produktfeedet og indsætte i annoncen.

Når du har trykket på ‘plusset’ får du følgende valgmuligheder for produktinformation i annoncen:

Du skal selv udfylde den resterende tekst, og her er det vigtigt at tænke på, at teksten skal kunne gå sammen med alle dine produkter som findes i produktkataloget.

Annoncen er jo dynamisk og ændrer sig alt efter, hvem der ser den, så det handler om at lave en generisk tekst som passer til alle dine produkter.

Når du har valgt den produktinformation og skrevet teksten, som du gerne vil have med i den dynamiske annonce, vil den i oprettelsesprocessen se ud som anvist på billedet herunder:

Hvis vi tager udgangspunkt i oprettelsen af annoncen ovenfor, kan du se et eksempel herunder som viser, hvordan en dynamisk annonce ville se ud for brugeren på Facebook.

Ting du skal være opmærksom på, når du bruger Dynamic Product Ads

Dynamic Product Ads er en enormt effektiv funktion, fordi den som nævnt tidligere sikrer høj relevans i dine annoncer, men der er dog et par enkelte ting, der er vigtige for dig at være opmærksom på, når du bruger funktionen.

Frekvens

Frekvens handler om, hvor mange gange hver enkelt person ser din annonce. For at undgå annoncetræthed (ad fatigue) anbefaler vi, at en person ikke ser mere end 5-6 annoncer inden for 7 dage på News Feed-placeringen.

Right Column er til gengæld en placering, der godt kan tåle, at frekvensen er lidt højere. Her kan du derfor godt vise den dynamiske annonce  hyppigere, fordi placeringen bidrager til at holde din virksomhed top of mind hos brugerne.

Forfølgelsestid

Forfølgelsestid er den periode, som du viser dine annoncer for din målgruppe. Her eksisterer der ingen best practice, fordi det ændrer sig alt afhængig af, hvilken målgruppe du har med at gøre.

Ift. forfølgelsestid er det en god idé at overveje, hvor omstændig dine kunders beslutningsproces er: Dets mere omstændig dets mere bør du også ‘forfølge’ dem med annoncer, fordi det øger chancen for en konvertering.

Når du bruger Dynamic Product Ads øger du sandsynligheden for, at brugerne interagerer med dine annoncer, fordi relevansen er så høj på annoncerne.

Dynamic Product Ads er derfor en enormt brugbar funktion til at få flere konverteringer og øget afkast på din annoncering, som vi anbefaler til alle e-commerces med et produktsortiment, og ved hjælp af dette indlæg kan du nu komme godt igang med at bruge funktionen.