Blog

6 min læsning

13. oktober 2022

Digitale nyheder #6:
7 håndplukkede marketing-nyheder til dig

I dette blogindlæg har jeg samlet 7 nyheder fra september 2022 til dig, som er interesseret i digital marketing. Nyhederne er taget direkte fra vores vidensnyhedsbrev, som vi udsender næsten hver uge.
God fornøjelse.

Skrevet af Lars Krarup Olesen

Marketing Manager

1. USA indgår muligvis aftale om Privacy Shield i marts 2023

I sidste uge meldte Datatilsynet ud, at Google Analytics er ulovligt at bruge i Danmark uden en række supplerende foranstaltninger.

Men der er måske lys for enden af tunnelen.

USA meddeler nemlig, at de vil forsøge at indgå en ny Privacy Shield-aftale. Indgåelsen af denne aftale forventes at tage seks måneder.

Hvis alt går vel? Så kan det betyde, at du lovligt kan sende persondata til USA gennem Google Analytics og allerede bruge værktøjet igen fra marts 2023.

Men inden du glæder dig for tidligt:
Denne proces kan let trække i langdrag.

Især når organisationer som None Of Your Business tidligere har forsøgt at sætte en stopper for, at lignende aftaler kan træde i kraft.
None Of Your Business mener nemlig, at dit data tilhører dit privatliv.

Datatilsynet har meldt ud, at de ikke laver tilsyn om virksomheders brug af Google Analytics i resten af 2022.

Det er dog fortsat ulovligt at bruge Google Analytics i Danmark, hvis du kun benytter standardopsætningen.

Se optagelsen af vores paneldebat om Google Analytics og bliv klogere på, hvad vi anbefaler dig at gøre her og nu.

2. Meta tilføjer ‘View File’ som Call-to-action-knap i Facebook Lead Ads

I forrige uge lancerede LinkedIn annoncetypen Document Ads. Og nu følger Facebook trop med en lignende funktion.

Nu gør Meta det nemlig markant lettere at promovere whitepapers og e-bøger direkte i Facebook Lead Ads.

Udfylder nogen din Facebook Lead Ad-formular? Så kan du nu vælge at vise dem en fil, en e-bog eller et whitepaper direkte i Facebook, i stedet for de først skal modtage en mail.
Færre barrierer. Flere konverteringer.

Sådan gør du:

1. Vælg Lead-kampagne
2. Vælg Instant Forms i annonceniveau og klik Create Form
3. I sektionen Message for leads vælger du View file som call to action-knap
4. Upload din fil eller dit dokument.

That’s it.

Nu skal vi kigge mod en spændende Instagram-nyhed.

3. Meta lancerer en ny placering til dine annoncer i Instagram

Nu kan du køre annoncer sammen med andre annoncørers annoncer på Instagram.

Sig det hurtigt 3 gange.

Ja, det lyder lidt vildt.
For nu har Meta lanceret placeringen Multi-advertiser ads på Instagram. Det betyder, at dine annoncer i én bestemt placering kan stå sammen med konkurrenternes annoncer – og omvendt.

I skrivende stund kan du bruge placeringen i dine traffic-, lead-, app promotion- og sales-kampagner på Instagram.

Når du opsætter en annonce til Instagrams feed, kan du på annonce-niveau vælge Multi-advertiser ads som placering.

Sådan her kan placeringen se ud:

Metas algoritme bestemmer selv, hvor din annonce placeres.

Du har altså ikke selv kontrol over, hvilke produkter og hvilke annoncer din annonce vises sammen med.

Heldigvis er Metas algoritme efterhånden rigtig god.

Vi mangler dog selv at teste funktionen af, før vi tør skyde den helt store anbefaling afsted.

Test det af, hvis du har budget til det.

Læs mere om Multi-advertiser ads her.

Meta er ikke alene om at lancere nye annonceformater.
Twitter er også i gang.

4. Twitter introducerer App Purchase Optimization og lancerer snart to nye annoncemuligheder

#1
Nu kan du optimere dine Twitter-kampagner mod dem, som er tilbøjelige til at installere eller foretage køb i dine apps:
Twitter introducerer nemlig App Purchase Optimization

I en håndplukket test af App Purchase Optimization oplevede Twitter, at 89% af annoncørernes cost-per-purchase faldt.

App Purchase Optimization er allerede tilgængelig for Android-brugere, og det kommer snart til iOS.

#2
Twitter har to nye annoncetyper klar:

1) Collection Ads
Et annonceformat med et kreativ og en række produkter fra et katalog nedenunder. Det er præcis, som du kender det fra Facebook Catalog Ads.

2) Dynamic Product Ads
Denne her kender du også fra Facebook:
En annonceringsmulighed, som leverer de rigtige produkter til den rigtige person på det rigtige tidspunkt. Leveringen er baseret på personens aktivitet både på og udenfor Twitter.

Annoncerer du i udlandet eller USA?
Så bør du kraftigt overveje at teste, om Twitter kan skabe gode resultater for din virksomhed.

Du skal i hvert fald ikke kimse af Twitters store opdatering

Vi skal videre til endnu en Instagram-nyhed.

5. Instagram Stories, som varer over 60 sekunder, vil ikke længere blive opdelt

Deler du en Story på Instagram, som varer mere end 60 sekunder?
Så vil din Story fremover ikke længere blive opdelt i klip af 15 sekunders varighed. 

Nu kan alle Instagram-brugere altså dele stories – helt uden afbrydelser.

Uafbrudte stories kan gøre dit Instagram-arbejde noget lettere.

For vil du fx redigere i din Instagram-story?
Så kan du nu nøjes med at redigere en samlet story i stedet for hvert enkelt klip.

Uafbrudte stories. 
Reels og Stories begynder altså at ligne hinanden mere og mere. 

Fra det ene sociale medie til det andet …

6. TikTok øger længden af videobeskrivelser

Nu kan du skrive helt op til 2200 tegn i din videobeskrivelse på TikTok.

Det er noget af en stigning.
For før kunne du kun skrive 300 tegn.

Med længere videobeskrivelser får TikToks algoritme endnu bedre forudsætninger for at anbefale bestemte videoer til bestemte brugere.

Det dufter af SEO.

Og med et kom TikTok endnu et skridt tættere på at være en søgemaskine.

Vi oplever, at flere unge bruger TikTok som en søgemaskine.
Og nu får influencerne lettere ved at få deres videoer til at hitte på bestemte søgetermer.

Og lad os ikke glemme, at Google viser søgeresultater for TikTok.

Men vent: Der er mere fra TikTok …

7. Flere nye TikTok-funktioner

#1
TikTok vil gerne give brugerne en bedre oplevelse på TikTok.

Derfor kan du nu dislike kommentarer på TikTok.

Har din kommentar fået et dislike? Det kan du ikke se.
Et dislike er nemlig ikke offentligt. Det er kun TikTok selv, som kan se, om en kommentar har fået et dislike.

Men med et dislike vurderer TikTok, at din kommentar er mindre relevant for videoen.

Det er derfor mere relevant end nogensinde før, at du kender jargonen på TikTok og ikke fremstår kikset eller upassende i kommentarfeltet.

Og fra noget kikset til noget in:
Det er tid til TikTok Now.

#2
TikTok Now er blevet udrullet i den danske TikTok-app

Trykker du på TikTok Now-knappen i TikTok-appen i Danmark?
Så bliver du sendt over til den separate TikTok Now-app.

En separat app? Jep.
Vi har spurgt vores TikTok-kontaktperson for at finde ud af, hvorfor appen er separat. Du hører fra os, når der er nyt.

Og når du poster noget nyt på TikTok Now: Hvem kan så se dine Nows?

Standardindstillingen er, at det er kun er dem, som du følger, og som følger dig tilbage, som dukker op i Now-feedet.

Men i TikTok Now kan du også vælge, at alle kan se dine Nows.

Vælger du alle?
Så er det kun brugere indenfor dit område, som vil få vist dine Nows.

Er du en lokal virksomhed som for eksempel en butik, en café eller lignende?

Så er TikTok Now en oplagt måde for dig at komme ud til TikTok-brugerne i dit nærområde.

Det var nyhederne i denne omgang.

Vil du gerne modtage denne slags nyhedsbrev i din indbakke?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyhederne før alle andre.
Næsten hver uge sender jeg dig et nyhedsoverblik med det nyeste nye indenfor digital marketing.

Få vores marketing-tips direkte i din indboks.

Næsten hver uge deler jeg nyhedsbreve – præcis som ovenstående.

Få et af branchens bedste digitale nyhedsbreve direkte i din indboks ved at udfylde formularen. Så modtager du også nyhederne før alle andre.

Lars Krarup Olesen

Marketing Manager