Blog

6 min læsning

4. oktober 2021

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

Uden mad og drikke dur helten ikke. Og uden de rigtige tools performer dine annoncer formentligt heller ikke optimalt.

I dette blogindlæg har vi samlet 9 tools, der kan forbedre dine annoncer på de sociale medier. Så kan du øge dit brandkendskab, skabe de rigtige leads og i sidste ende vækste forretningen.

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

Skrevet af Lars Krarup Olesen

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

1. Google Analytics

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

Dårlig performance? God performance? Du ved det ikke, medmindre du har noget data at sammenligne med. Og du ved det især ikke, efter iOS 14 og iOS 15 kom til verden og amputerede din datastrøm.
Derfor skal du have data at sammenligne med. Og derfor er Google Analytics nu blevet endnu vigtigere: Gratis-værktøjet, der i hovedtræk lader dig finde ud af, hvor din hjemmesidetrafik kommer fra.

Er du ny i Google Analytics? Eller har du bare endnu mere blod på analysetanden? Google har et Google Analytics Academy, der kan give dig mere viden indenfor Google Analytics, Google Data Studio og Google Tag Manager.

Tip: Kig på dit Audience i Google Analytics og sammenlign dine besøgendes devices. På grund af iOS 14 er der værdifuld data at hente i at sammenligne din mobil trafik versus tablets og desktop. Hold dét data op mod fx Facebook. 

2. SuperMetrics

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

Apropos at få styr på dit data: SuperMetrics er et betalt værktøj (med gratis prøveperiode), der giver dig og dit marketing data superkræfter. Facebook, LinkedIn, Pinterest, HubSpot, Shopify, Google Sheets, Google Analytics og mange flere. Platformene er der. 

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

Eksempel på et uddrag af et performance-dashboard fra Google Sheets

SuperMetrics lader dig flytte al dit marketing data fra dine foretrukne platforme og samle det i Google Sheets. SuperMetrics er et af de mest uundværlige værktøjer, vi og vores specialister bruger, når vi skal kigge på data på tværs af kanaler.

Tip: Supermetrics har også nogle skabeloner, der let giver dig overblikket over dit data i form af et dashboard i Google Data Studio. Apropos:

3. Google Data Studio

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

Eksempel på et uddrag af et dashboard fra Google Data Studio

Og hvor skal dit marketing data fra SuperMetrics så hen? Ja, hvorfor ikke strukturere, få overblikket og præsentere dataet i det gratis tool, Google Data Studio? Det gør vi.

Google Data Studio lader dig samle og strukturere al dit data. Design det, sådan det passer til din virksomheds visuelle stil. Og indstil, sådan du kun ser på det data, der er vigtig for din forretning. Smart, ikke?

Virker det uoverskueligt at komme i gang? Start for eksempel dit eget Google Data Studio design ud fra en af Googles egne templates. Ellers kan vi hjælpe dig med at skræddersy dashboardet, der passer til netop din forretning.

4. Facebook Ads Library

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

Vil du gerne kunne holde bedre øje med, hvad andre virksomheder gør med deres annoncer?

Gennem Facebook Ads Library kan du se alle betalte annoncer, som en pågældende Facebook side kører her og nu. Så sælger du løbesko? Kig på nogle af dine konkurrenter, der også sælger løbesko. Apropos at løbe, så skal du være hurtig…

5. Google PageSpeed Insights

At have en hurtig indlæsningshastighed på din hjemmeside er essentiel.

Nu skal dette blogindlæg heller ikke gå hen og blive en lang reklame for Google. Men Google Pagespeed Insights giver dig uundværdige indsigter. Og det handler om hastighed: Hvor hurtigt bliver din hjemmeside indlæst?

Faktum er, at mange ejer et sløjt WiFi og at de fleste af os indlæser siden fra mobilen på en ikke-så-hurtig mobilforbindelse. Når brugerne ikke kan indlæse din side, så er du ligesom en butik, der holder lukket. Kunderne går forgæves. Og det er annoncekroner lige ud af vinduet: Du mister omsætning.

Google PageSpeed Insights giver forslag til, hvordan du kan forbedre indlæsningshastigheden på din side. De forslag bør du tage til dig, hvis du gerne vil have høje konverteringsrater på dine annoncer.

6. Et klippeprogram med muligheder

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

Videoindhold er tit essentielt, når det kommer til god annonce-performance. Men indholdet skal nogle gange redigeres for at blive godt: Der skal Call-To-Actions ind. Lyd, lys og farver skal justeres. Og der skal undertekster på. iMovie eller det indbyggede klippeværktøj på mobilen kan nemt komme til kort.

Hvis dit budget er 0 kroner, så se af at få hentet og lært et af verdens bedste klippeprogrammer. Det har så mange features, at det er utroligt, at gratisversionen er så god. Davinci Resolve. Et program, der oprindeligt mest blev brugt til professionel color grading i film- og reklamebranchen, men nu er blevet til (næsten) enhver klippemesters redigeringsværktøj.

Davinci Resolve kan hamle op med (og ind imellem banke) de helt store som fx Adobe Premiere Pro, Avid Media Composer og Final Cut Pro i funktionalitet, stabilitet og tilgængelighed. Den fulde licens koster en sølle one-time pris på 1.900 kroner.

Davinci Resolve kan godt have en stejl indlæringskurve uden YouTube tutorials på sidelinjen.

Vil du gerne have nogle tools, der kan skabe godt indhold og samtidigt er lidt nemmere at komme i gang med? Så kan vi blandt andet anbefale Canva, Kapwing, Veed.io og Motionbox.

7. Confect

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

Confect.io er også en vinder, hvis du gerne vil lave rigtig godt content til dine Dynamic Ads (og nemt splitteste det) på Facebook, Instagram, Pinterest og Snapchat.

Og hvorfor så lige Confect? Confect er super simpelt at bruge. Og der er enormt mange produktbilleder, du kan bruge på Confect – i skrivende stund over 100 millioner produktbilleder. Med en gennemsnitlig ROAS forøgelse på 30 procent for dem, der bruger Confect, er der altså noget at hente for de flestes forretning.

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

Med en prøveperiode på 30 dage til 0 kroner, er der ingen grund til ikke at komme i gang: Så kan du nemt få testet af, om du oplever bedre resultater på dine annoncer. Minimumsprisen starter på $149 om måneden og stiger alt efter, hvor mange produkter du har brug for.

8. Skærmoptagelse

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

Skærmoptagelser kan være brugbare til at demonstrere ting som: Hvor hurtigt er dit checkout flow? Hvordan ser din hjemmeside ud? Hvad arbejder du på? Hvordan bruger eller tilgår man dit produkt?
Med Loom kan du lave skærmoptagelser på PC og Mac – hurtigt og enkelt, hvor du både kombinerer webcam og skærmoptagelse. Skal du lave skærmoptagelser på mobilen? Både iOS og Android har en indbygget skærmoptagelsesfunktion, som klarer det meste.

9. Remove.bg

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

Remove.bg. Remove background. Ja, dette tool gør præcist, hvad det lover: Fjerner baggrunden på de billeder, du uploader. Så slipper du for at sidde og fjerne baggrunden manuelt i Photoshop.

Så har du et billede med en person på? Og vil du gerne ændre baggrunden til fx din brandfarve eller indsætte personen ovenpå et andet billede? Så skal du bruge remove.bg. Det har sparet os for oceaner af tid, når vi producerer indhold for vores kunder.

Jeg håber, at dette blogindlæg gav dig inspiration til, hvordan du kan forbedre dine annoncer på de sociale medier.

Har du et forslag til et uundværdigt tool? Eller har jeg glemt noget vigtigt? Så skriv gerne en mail til mig på lko@pl-partners.dk.

Få vores marketing-tips direkte i din indboks.

9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier9 tools til at forbedre dine annoncer på sociale medier

Få de nyeste marketing insights ligesom 4.000 andre i Danmark

Kristian & Mads — Stiftere